Baca Dan Fahami!!! Inilah Cemburu Yang Dipergaruhi Oleh Syaitan. - Sensasi 24-7

Latest

Sabtu, 25 Mac 2017

Baca Dan Fahami!!! Inilah Cemburu Yang Dipergaruhi Oleh Syaitan.



Cemburu merupakan salah satu sifat terpuji yang perlu ada dalam diri seorang hamba. Ialah kecemburuan yang tepat kepada agama, atau pasangan hidup. Orang-orang yang tidak mempunyai rasa cemburu terhadap agama atau pasangan hidupnya diancam oleh Rasulullah untuk dimasukkan ke dalam golongan buruk yang bernama dayyuts.


Akan tetapi, dalam sejarah hidup Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa sallam dan istri-istrinya kita disajikan contoh yang paripurna soal cemburu ini. Satu di antaranya berkaitan cemburu yang terlarang karena berasal dari syaitan terlaknat. Cemburu yang berasal dari setan ini boleh kita dapati dalam sebuah episod cinta antara sang baginda Nabi Shallallahu 'Alaihi Wa sallam dan Ummul Mukminin' Aisyah binti Abu Bakar ash-Shiddiq Radhiyallahu 'anhuma.

Hari itu, Ummul Mukminin 'Aisyah binti Abu Bakar ash-Shiddiq pulang ke rumahnya dalam keadaan sesak. Ia pun masuk ke dalam biliknya sehingga Rasulullah Shallalahu 'Alaihi Wa sallam datang.

"Mengapa nafasmu begitu, wahai 'Aisyah?" Tanya Nabi kepada isteri kesayangannya itu.
"Demi Allah, engkau datang ke rumah, lalu membuka baju. Namun, sebelum kau letakkan, kau mengenakannya kembali. "

"Ini," lanjut 'Aisyah menyampaikan maklumat, "membuat aku sangat cemburu kerana mengesyaki bahawa engkau pergi ke rumah isterimu yang lain."

Tanya Nabi, "Apakah engkau cemburu?"

Jawab 'Aisyah diplomatik, "Bagaimana mungkin aku tidak cemburu dengan orang sepertimu?"

"Wahai 'Aisy," kata Rasulullah yang mulia, "engkau telah kedatangan setanmu lagi!"

"Apakah aku ini mempunyai setan?" Tanya 'Aisyah.

"Ya," jawab Nabi singkat.

"Adakah syaitan itu ada pada setiap manusia?" Lanjut 'Aisyah.

"Ya," jawab Nabi lugas.

"Juga pada engkau, ya Rasulullah?" Terus isteri Nabi yang paling banyak meriwayatkan hadis ini.

"Ya," pungkas Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa sallam, "tetapi Tuhanku menolongku hingga aku dapat mengalahkannya (syaitan) dan selamat!"

Mula-mula, iri hati Ummu 'Aisyah ini tidak dibenarkan lantaran dicampuri bisikan syaitan. Namun setelah disahkan kepada Nabi Shallallahu 'Alaihi Wa sallam, iri hati tersebut menjadi terpuji dan membawa banyak hikmah yang agung bagi umatnya hingga akhir zaman.

Cemburu memang dianjurkan. Ialah iri hati yang disertai keraguan hingga kita melakukan pengesahan kepada pasangan dengan hikmah nan santun. Sedangkan kecemburuan yang tidak disertai keraguan amat mungkin terjerumus ke dalam buruk sangka hingga dibenci oleh Allah Ta'ala.

Jadi, jangan cemburu buta ya. Percayalah kepada pasangan anda. Berakhlaklah kepadanya dengan perangai yang penuh pesona. Jangan berburuk sangka.

Wallahu a'lam.


Sumber : 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan